Hjelpemidler for søkere

Hjelpemidler for søkere

Forbrukslån

Forbrukslån er noe som er mer og mer populært grunnet det praktiske elementet ved dem. Det praktiske elementet er at du kan ta opp et lån uten at du trenger å presentere noen form for sikkerhet eller andre måter for banken å ha en mulighet til å kjøre et krav mot et objekt du eier. Måten dette gjøres på er at banken, ved en eller annen form for betalingsfeil, kan ta noe som du eier av verdi og selge det. Hvor mye de skal selge det for og hvordan det bør selges kommer jo litt an på hva det er og hvordan det kan selges. Snakker vi om et hus er det veldig greit. Alle banker låner opp til 85% i husets verdi. Når vi snakker om kjent eller verdifull kunst kan det være mindre, og så lite som 30-50%.

 

Forbrukslånet unngår alt dette fordi det ikke er noe problem. Banken vil kun at du er en person med en god nok inntekt slik at banken kan komme inn å kreve deg for pengene om du ikke betaler godt nok eller masse nok.

 

Lånekalkulator

Forbrukslån er på så måte et lån som har større sikkerhet for deg enn det et huslån har. Tar du opp et huslån vet du at det kommer til å koste deg penger fordi du må legge 15% av kjøpesummen i lånet selv. Dette trenger du ikke å gjøre med forbrukslånet. Når du tar opp et huslån er det du som taper penger ved et tvangssalg av huset, mens på et forbrukslån er det du personlig som kan bli låst inn i et mareritt over lang tid. Du må da passe på at du kan betale for lånet ditt. Det er derfor utarbeidet hjelp slik at du kan gjøre dette på best mulig måte. Et slikt hjelpemiddel er en lånekalkulator for forbrukslån hvor du kan gå inn å putte inn beløp som passer for deg. Her snakker vi om lånebeløp, rente og nedbetalingstid for å se hvor mye lånet vil koste deg. Du kan her se hva du kan betale per måned og hva som er smertegrensen din.

 

Kundeservice

Synes du at det er vanskelig å vite hva som kan gjøres og hvordan ting kan gjøres kan du alltid ringe til ditt bank eller til det selskapet du bruker for å finne ut hva lånet koster deg i måneden for en prat med dem. De fleste banker liker at en potensiell kunde liker dem og ringer inn. Du får også da snakket med banken og dannet deg selv et inntrykk av hvordan banken jobber og om dette er en vennlig bank. Det er ofte slik at vi alle er personer som kun liker å jobbe med folk som liker å jobbe med oss, eller at vi kun liker å jobbe med hyggelige folk. Hvorfor skal man utsette seg for så mye?